reseberättelse thailand #2

...Jaha, då forsatte vi vidare då, från kanchanaburi, från bangkok och flygandes kom vi till Hat Yai. Därifrån tog vi taxi ut till kuststaden Pak berra. Vi hoppade på en speedboat, regnet öste ner ett tag, så torra var vi inte. Men det jobbigaste var nog håret, luggen smattrade mot ögen på grund av den hårda vinden, så gott folk, ha klämmor i fickan när ni ska åka båt. En annan svensk kom till och med fram och frågade om jag var åksjuk, eftersom jag suttit med händerna för ögonen. Nog om mitt hår, väl framme på ön tog det inte lång tid innan vi hittade vårt hotell som vi bokat hemifrån. (Koh lipe är en så pass liten ö att det ofta kan vara fullbokat överallt). Vi bodde på pattaya beack, den bästa stranden om man vill sola och bada, dels på grund av vattnet och sanden men också för att den ligger i söderläge (solen).  Borde kanske nämna att Lipe är en ö utan bilar och det går att gå "runt" den på ca: en timme. Efter att varit i inlandet lockade havet oerhört mycket så därför spenderades mycket tid på luftmadrasserna första dagarna på ön. Vi bekantade oss också med vårt hotell där vi efter ett tag kom fram till att hälften av de som jobbar där är transvestiter. Jag hade lyckats undgå detta, men en kväll stod en av kyparna vid vårt bord. Och jag sa, på svenska såklart, "vad sur hon ser ut". Nina säger till mig att det inte är en hon och i  nästa sekund öppnar "hon" munnen och ut kommer en mörk basröst. I tankarna tror jag att jag lite av tappade hakan. Efter detta kallade vi dom allihopa för "den",  det blev lättare så.


En av dagarna åkte jag, nisse och linda ut på en snorkeltur. Om du kommer till Thailand så tycker jag absolut du ska snorkla, även om du inte gjort det innan. Finns mask+snorkel att köpa överallt, även om mina vänner blev smått lurade... om vi säger så här, betala inte 1000 bath för ett set om ni inte är i en riktig dykshop och vill ha de bästa grejerna. Själv hade jag med mitt egna, som fungerade utmärkt. Detta var helt klart en av de roligaste dagarna under resan, vid dagens slut var man rent utpumpad. Vi såg hitta nemo fiskar aka clownfiskar, en mindre orm, sjögurkor, avlånga fiskar upp emot 80cm,  m.m m.m. Men det var en fisk, som fanns på alla ställen vi besökte, den ställde sig och stirra för att sedan simma rakt mot en. Linda var livrädd, medans jag och nisse bara sparka till den med fenan när den kom nära. Vi trodde ju bara den var nyfiken. Men när vi är på sista stoppet och står still för att rätta till maskerna, haha, jo vad händer då?
En av dessa fiskar kommer fram och biter nisse i rumpan! Skrikande börjar hon skynda sig mot land, vi hänger på utan att veta varför vi är rädda. När vi sedan kommer bort till Erik (vi delade båt med Erik och Ida från sthlm, ett par i 25-30 års åldern), så visar det sig att även han blivit biten, hans sår blödde till och med. Nisse har bara ett evigt bitmärke på skinkan haha. Vi tyckte det var tur att denna incident inträffade i slutet av turen, annars vetifan om man velat gå i igen...

Här är en bild på mig på koh adang (?), en av öarna vi besökte under snorkelturen. Anledningen till att jag valt att göra den i svartvitt är att jag, klantig som jag är, hade kameran inställd på iso 800 hela första veckan, inte så smart. Detta gjorde bilderna smått brusiga och då tycker jag personligen svartvitt är snyggare. Min min = kniper ihop läpparna hårt tror jag.
Vi stortrivides på Lipe, vi kom till och med att kalla det för paradiset. Hit ska man åka om man vill ha lugn och ro, snorkla i kristallklart vatten och bara leva livet. Helt underbar ö. Än så länge är Lipe inte fullsmockad av turister, långt ifrån, men jag tror faktiskt tyvärr att detta kommer ändras om bara några år. Så fort charterresor börjar gå hit tror jag ön kommer tappa lite av sin charm, så passa på att åka dit nu... Vi stannade på Lipe i 5 nätter, vi ville ju vidare, men senare förstod vi att resten av thailand är inte som Koh Lipe.
Vårt nästa stopp blev Koh lanta, det berättar jag mer om en annan gång, ciao!



Kommentarer
Postat av: Perfektion by Emma

- det är en klänning från night birger et mikkelsen, mer vill jag inte säga.. men du kommer få se så småningom.



haft en bra dag då? så härliga bilder det är fårn resan..

2008-12-28 @ 22:03:34
URL: http://perfektion.blogg.se/
Postat av: natta

vilka underbara bilder!!!! =)

2008-12-28 @ 22:28:20
URL: http://natalies.se
Postat av: ekholm

tack! blev ascoolt och mycket mer stilrent, precis vad jag tänkte mig. om du vill kan du få ta bort dom andra bilderna som finns där vid kategorierna, du kan ju typ sätta dit timbuktu, den bilden jag la in för typ 3-4 inlägg sen, kan ju skära bort bakgrunden så den bara bli vit? :D

2008-12-28 @ 22:40:53
URL: http://[email protected]
Postat av: ekholm

men fy farao så jobbigt att jag har ett snabelA i mitt bloggnamn.. så, nu kan du trycka där.

2008-12-28 @ 22:42:05
URL: http://emelieekholm.blogg.se/
Postat av: ekholm

blir jättebra. :)

mycket nöjd, mycket nöjd.

TACK!



Puss på dig.

2008-12-28 @ 22:49:09
URL: http://emelieekholm.blogg.se/
Postat av: ekholm

blir jättebra. :)

mycket nöjd, mycket nöjd.

TACK!



Puss på dig.

2008-12-28 @ 22:49:14
URL: http://emelieekholm.blogg.se/
Postat av: Anonym

oh, vilka underbara bilder. och åh vad jag tycker mycket om din header!

2008-12-29 @ 11:26:21
URL: http://tvillingsjal.blogg.se/
Postat av: jonna

ååå vad jag älskar thailand!har vart där gånger och vill ingte hellre än tillbaks:) KRAM

2008-12-29 @ 13:34:47
URL: http://jonnisponnis.blogg.se/
Postat av: ninaaaaaa

Hahaha!! & finfina bilder du

2008-12-29 @ 15:38:25
Postat av: Lotta

aaah ni ser ut att ha haft det helt underbart :)

saknar min Jojo :/ <3

2008-12-30 @ 01:38:58
URL: http://tooot.blogg.se/
Postat av: Pearl

Vilka fantastiska bilder.

2008-12-30 @ 15:40:28
URL: http://intimacy.blogg.se/
Postat av: amelie

vad fint ni ser ut att ha haft det. och den svarta och vita bilden pa dig ar jattebra!

2008-12-30 @ 22:07:50
Postat av: hanna

otroligt underbara bilder!

2009-01-01 @ 22:12:28
URL: http://ladiewarrior.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0